ثبت شرکتی باشد یا شخص؟

در شروع راه اندازی کسب و کاربهتر است شرکت  ثبت کنیم  یا بصورت فردی یا مشارکتی فعالیت کنیم ؟

 

این سوال را از چند زاویه می توان بررسی کرد:

  1. مالیات
  2. اخذ وام و تسهیلات
  3. رونق کسب و کار
  4. ورود و خروج شریک، ورشکستگی و شرکت ها با شرایط خاص

 

1.مالیات

ابتدای امر موضوع را از زاویه پرداخت مالیات اشخاص حقیقی (کسب و کارهای فردی) و اشخاص حقوقی (شرکت و موسسه و…) بررسی می کنیم.

برای اینکه به موضوع مالیات اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی بپردازیم، در ابتدا می بایست برآورد شما از میزان درآمد و موضوع فعالیتتان را مورد بررسی قرار دهیم بر این اساس :

مطابق قانون مالیات های مستقیم صاحبان مشاغل براساس معیارهایی از قبیل نوع و حجم فعالیت به سه گروه طبقه بندی شده اند:

مودیان گروه اول شامل:

1- کلیه وارد کنندگان و صادر کنندگان

2- صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداری معادن دارای ‍‍‍پروانه بهره برداری از وزارتخانه یا مراجع ذیصلاح

3- صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر

4- صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، درمانگاه ها و کلینیک های تخصصی

5- صاحبان مشاغل صرافی

6- صاحبان فروشگاه های زنجیره ای دارای مجوز فعالیت از وزاتخانه و یا مراجع ذیربط

7- صاحبان موسسات حسابرسی،‌ ‌حسابداری و دفترداری، خدمات مالی و ارا‌ئه دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره ای، انفورماتیک و طراحی سیستم

8- صاحبان موسسات حمل ونقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری و باربری

9- سایر صاحبان مشاغل و حرفه هایی که درآمدابرازی (فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) آنها بر اساس اظهارنامه مالیاتی عملکرد دو سال قبل  بیش از مبلغ پنجاه و پنج میلیارد ریال باشد.

 

مودیان گروه دوم:

سایر صاحبان مشاغل و حرفه هایی که درآمدابرازی (فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) آنها بر اساس اظهارنامه مالیاتی عملکرد دو سال قبل بیش از هجده میلیارد ریال  و مساوی و یاکمتر از مبلغ پنجاه و پنج میلیارد ریال باشد.

 

و گروه سوم

صاحبان مشاغلی که در گروههای اول ودوم قرار نمی گیرند، جزو گروه سوم محسوب می شوند.

تبصره: در موراردیکه مودیان صرفا به ارائه خدمات اشتغال داشته باشند،پنجاه درصد(50%) نصاب های تعیین شده مبنای گروه بندی می باشند.

 

نکته خیلی مهم : صاحبان مشاغل و حرفی که سال اول  ایجاد (تاسیس) کسب و کارشان می باشند بجر8 مورد موضوع فعالیتی که در گروه اول عنوان شده است جزء گروه سوم بوده و از سال سوم به بعد بر اساس  حجم فعالیت تعیین شده در هرگروه، نسبت به انجام تکالیف قانونی می بایستی عمل نمایند.

 

برای آشنایی بیشتر تکالیف مالیاتی هر گروه، مقاله اشخاص حقیقی و تکالیف مالیاتی آنها در را، در وب سایت ما (www.tarazemali.com) مطالعه نمایید.

در نظر داشته باشید که هر سه گروه مطابق ماده یک قانون مالیات های مستقیم مشمول مالیات می شوند و حتما باید تشکیل پرونده مالیاتی دهند. برای آشنایی با نحوه تشکیل پرونده مالیاتی می توانید به وب سایت ما (www.tarazemali.com) مراجعه کنید.

 

اکثر صاحبان کسب و کار شخصی، چارچوب و مقررات مالیاتی را رعایت نمی کنند. بدین معنا که با توجه به شرایط و مقررات مالیاتی، فعالیتهای مربوط به کسب و کار خودشان را از مسائل مالی فردیشان، تفکیک نمی کنند. همین موضوع در اکثر پرونده های مالیاتی اشخاص حقیقی باعث می شود با توجه به میزان فعالیتی که اعلام می کنند، مالیات بیشتری پرداخت  کنند و اکثرا از میزان مالیات پرداختی بالا شکایت دارند .این در حالیست که وقتی شما شرکت یا موسسه ای تاسیس و در قالب شخصیت حقوقی فعالیت می کنید، با رعایت قوانین مالیاتی که کار زیاد پیچیده و سختی هم نیست امکان دفاع از عملکرد مالی شرکت را دارید و مالیات کمتری را نسبت به حجم معاملات، پرداخت می کنید. پس برخلاف باور عمومی، فعالیت در قالب شرکت یا موسسه در مقایسه با اشخاص حقیقی از نظر پرداخت مالیات در اکثر مواقع، بنغع تان خواهد بود.

 

با توجه به توضیحات ارایه شده، پیشنهاد ما تفکیک حساب بانکی موضوع فعالیت کسب و کار در دو سال اول و قطعآ تاسیس شرکت در سال سوم فعالیت است.

  1. اخذ وام و تسهیلات

زمانی که شما برای رشد کسب و کارتان، نیاز به اخذ تسهیلات داشته باشید، با توجه به دستورالعمل ها و مقرراتی که بر بانک ها و موسسات مالی حاکم است، اگر فعالیتتان در قالب شرکت باشد، نسبت به کسب و کار فردی، راحت ترمی توانید، از تسهیلات مالی استفاده کنید و از حجم بالای نقدینگی برخوردار شوید.

 

  1. رونق درکسب و کار

در نظر داشته باشید، فعالیت در قالب شخصیت حقوقی (شرکت، موسسات و …) با توجه به مقررات حاکم بر آنها، در مقایسه با اشخاص حقیقی از اعتبار بیشتری برخوردار است و این اعتبار باعث رونق کسب و کار میشود. بعنوان مثال، هنگامیکه شرکتی، همزمان با صاحب کسب و کار فردی، در مزایده و یا مناقصه ای، شرکت کنند، اگر در حالت یکسان و برابر باشند، شرکت بخاطر اعتبار بیشتر، از شانس بیشتری برای برنده شدن نسبت به کسب و کار فردی برخوردار است.

 

  1. ورود و خروج شریک، ورشکستگی و شرکت ها با شرایط خاص

شراکت اشخاص:

یکی از عمده ترین مسائلی که در کسب و کار مطرح می شود، شراکت است. با توجه به قانون تجارت و قانون ثبت شرکتها، هنگامیکه شما، شرکت یا موسسه ای تاسیس و در چارچوب آن فعالیت می کنید، اگر شریکی بنا به دلایلی بخواهد، سهمش رو واگذار کند یا به عبارت ساده تر، از شرکت جدا شود، چارچوب مالی و قانونی این کار مشخص است. اما، شراکت اشخاص حقیقی، بدون نیاز به تایید شریک یا شرکاء؛ قابل فسخ می باشد و این موضوع باعث پیچیدگی مسائل مالی بین شرکاء خواهد شد.

 

ورشکستگی در کسب و کار:

در صورت موفق نبودن و احتمال ورشکستگی، اگر فعالیت در قالب شرکت انجام شود، از آنجا که شخصیت حقیقی افراد از شخصیت حقوقی آنها بعنوان سهامدار مجزاست، مطابق قانون و مقررات، سهامداران فقط به نسبت سهامشان، در شرکت تعهد دارند. یا بعبارت ساده تر، صرفا اموال شرکت در معرض توقیف قرار می گیرد . این در حالی است که در مورد کسب و کار فردی در این شرایط، تمام اموال آنها در معرض تهدید خواهد بود.

 

شرکتهای دانش بنیان:

یکی از مزایای دیگر فعالیت در قالب شرکت، در خصوص شرکت های دانش بنیان است. با حمایت هایی که دولت از این نوع شرکت ها انجام می دهد، اگر شما در چارچوب مقررات حاکم بر این شرکتها فعالیت کنید و در این کار موفق شوید به مدت 15 سال از معافیت مالیاتی عملکرد، برخوردار خواهید بود.

 

در پایان، همانطور که قبلا هم اشاره شد، با توجه به موارد مطرح شده، می توان اینطور نتیجه گیری کرد که اگر می خواهید در آینده کسب و کار موفق و پایداری داشته باشید، بهتر است در قالب شرکت یا موسسه فعالیت کنید، در این صورت موفقیتتان چندین برابر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *