تشکیل پرونده مالیاتی

تشکیل پرونده مالیاتی را می توان به دو بخش  تقسیم بندی کرد:

بخش اول: مراحل و نحوه تشکیل پرونده مالیاتی

بخش دوم: فرصت تشکیل پرونده مالیاتی و پرداخت مالیات حق تمبر

 

تشکیل پرونده مالیاتی در 3 مرحله انجام می گردد:

قبل از شروع، دو نکته قابل ذکر است.

نکته اول: تمام مراحل ثبت نام برای تشکیل پرونده در سامانه سازمان امور مالیاتی به آدرسwww.tax.gov.ir  انجام می شود.

نکته دوم: مستندات تشکیل پرونده مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت می باشد.

 

مرحله اول– پیش ثبت نام الکترونیک

در این مرحله اطلاعات اولیه در خصوص اطلاعات پایه ای و فعالیت اقتصادی دریافت می شود؛ از جمله  تایید شماره تلفن همراه و اطلاعات شخص اصلی و شرکاء و اعضاء و غیره، در ضمن این اطلاعات از منابع مختلف اخذ و صحت سنجی  با اطلاعات وارد شده صورت می گیرد  و  درصورت تایید، نام کاربری و کلمه عبور به شما از طریق پیامک ارسال می شود که بسیار مهم است چرا که منبعد پل ارتباطی شما با سازمان امور مالیاتی خواهد بود (حتما بصورت محرمانه نگهداری کنید). در صورت مغایرت اطلاعات واره شده، موضوع از طریق پیامک به شما ارسال می گردد و می بایست این مغایرت رفع شود و نکته مهم این که درصورت  عدم تایید اطلاعات وارد شده توسط شما ظرف 7 روز، پرونده ایجاد شده بطور خودکار حذف خواهد شد.

 

مرحله دوم- ثبت نام الکترونیک

در ادامه بعد از دریافت نام کاربری و کلمه عبور به سامانه سازمان مراجعه کرده (www.tax.gov.ir) و در بخش های مختلف فرم هایی را می بایست تکمیل نمایید از جمله؛ اطلاعات بانکی، انبار، مجوزها، نمایندگی ها، اعضاء و غیره و همچنین اطلاعات وارد شده قبلی نیز قابل اصلاح می باشد که بعد از تایید نهایی توسط شما وارد مرحله بعد خواهید شد.

 

مرحله سوم- راستی آزمایی نهایی

در این مرحله نیز اطلاعات درج شده شما بصورت الکترونیکی بررسی شده و در صورت تایید نهایی، شما می توانید از طریق اطلاعات کاربری دریافت شده از تمامی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی از جمله؛ ارسال اظهارنامه های مالیاتی، صورت معاملات فصلی، ارسال اطلاعات حقوق بگیران، اخذ قبوض مالیاتی و پرداخت مالیات، مشاهده خلاصه پرونده مالیاتی،ثبت اعتراضات و شکایت ها و سایر خدمات دیگر استفاده نمایید.

 

فرصت تشکیل پرونده مالیاتی و پرداخت مالیات حق تمبر

مطابق قانون مالیات های مستقیم، اشخاص حقوقی یا همان شرکتها و موسسات،فقط 2 ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت فرصت دارند تا پرونده مالیاتی خود را تشکیل دهند و مالیات حق تمبر ثبت سرمایه را پرداخت کنند. میزان مالیات حق تمبر سرمایه نیم در هزارمی باشد. یعنی اینکه اگر شما با سرمایه اولیه ده میلیون ریال اقدام به ثبت شرکت کرده اید، می بایست مبلغ پنج هزار ریال بعد از اخذ قبض مالیاتی به شماره حسابی که از طرف سازمان امور مالیاتی برای این منظور مشخص شده است، واریز نمایید. ضمنا در زمان افزایش سرمایه نیز باید مالیات با همین شرایط پرداخت گردد.

نکته مهم این است که شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و شرکت های تعاونی از پرداخت مالیات حق تمبر چه در زمان تاسیس و چه در زمان افزایش سرمایه مستثنی هستند. درخصوص اشخاص حقیقی، یا همان صاحبان مشاغل، طبق ماده 177 قانون مالیات های مستقیم نهایتا 4 ماه فرصت دارند تا پرونده مالیاتی تشکیل دهند. در نظر داشته باشید که اشخاص حقیقی، الزامی به پرداخت مالیات حق تمبر ندارند.

 

موضوع دیگری که می بایست در نظر داشت، این است که مدارک و مستندات تشکیل پرونده مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت می باشد که در ادامه نحوه تشکیل پرونده مالیاتی برای اشخاص  حقیقی و حقوقی را توضیح خواهیم داد.

 

جرایم مربوط به عدم تشکیل پرونده مالیاتی:

در صورت عدم تشکیل پرونده مالیاتی، علاوه بر جریمه ای معادل 10% مالیات قطعی، محرومیت از کلیه تسهیلات و معافیت های مالیاتی را نیز موجب می شود و همچنین شما مرتکب جرم مالیاتی می شوید که در مقالات مربوطه مفصلا به آن پرذاخته ایم. نکته مهم اینکه باید در نظر داشته باشید که حتی برای اعلام عدم فعالیت نیز، تشکیل پرونده مالیاتی الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *